Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Wierzchowo

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Protokół Nr IV/2010 z sesji Rady Gminy Wierzchowo odbytej w dniu 30 grudnia 2010 r.

 

Protokół Nr IV/2010

 

 

z sesji Rady Gminy Wierzchowo

odbytej w dniu 30 grudnia 2010r.

w sali narad w Urzędzie Gminy w Wierzchowie

 

 

Rozpoczęcie obrad - godz. 1300

Zamknięcie obrad - godz. 1530

 

 

Ad. 1 i 2

 

Na 15 radnych obecnych na sesji było 15 radnych, Wójt Gminy, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy oraz 16 innych zaproszonych osób.

 

Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do nin. protokołu.

Lista obecności gości zaproszonych stanowi załącznik nr 2 do nin. protokołu.

 

 

Obradom sesji przewodniczył: Andrzej Kaczorkiewicz - Przewodniczący Rady Gminy.

 

Obrady protokółowały:

 

  1. Justyna Darłak - inspektor ds. zagospodarowania przestrzennego, drogownictwa i działalności gospodarczej

  2. Danuta Łukaszewska - inspektor ds. obsługi rady gminy

 

 

Przewodniczący Rady Andrzej Kaczorkiewicz, o godz. 1300 otworzył IV sesję Rady Gminy Wierzchowo i po powitaniu radnych i gości zaproszonych oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu sesji uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób, stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji.

 

Przewodniczący Rady Andrzej Kaczorkiewicz poinformował, iż porządek dzisiejszej sesji został przekazany Radnym w terminie wskazanym w §20 ust.2 Statutu Gminy Wierzchowo. Dla przypomnienia odczytał proponowany porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

  2. Przedstawienie porządku obrad sesji.

  3. Przyjęcie protokołu z III sesji Rady Gminy Wierzchowo.

  4. Informacje z prac w okresie międzysesyjnym.

a. informacja Wójta Gminy

b. informacja Przewodniczącego Rady Gminy

c. informacja Przewodniczących Komisji stałych Rady Gminy.

  1. Interpelacje i zapytania radnych.

  2. Trybuna obywatelska.

  3. Podjęcie uchwał:

        1. w sprawie zmian w budżecie Gminy Wierzchowo na rok 2010,

        2. w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2010,

        3. w sprawie wieloletniego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie zadań Gminy Wierzchowo na lata 2011-2016. W tym miejscu Przewodniczący Rady poprosił o naniesienie poprawki na podstawie autopoprawki Wójta polegającej na wprowadzeniu zmian w tytule uchwały i w §1, §9 i §13: zamiast wyrazów „na lata 2011-2016” wpisać wyrazy „na lata 2011-2015”,

        4. w sprawie dostosowania zasad funkcjonowania zakładu budżetowego gminy Wierzchowo pod nazwą: „Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej w Wierzchowie” do zasad działania samorządowego zakładu budżetowego,

        5. w sprawie określenia stawki dotacji przedmiotowej dla samorządowego zakładu budżetowego w 2011r.

 

  1. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.

  2. Komunikaty i sprawy różne.

  3. Zamknięcie obrad sesji.

 

Przewodniczący Rady Andrzej Kaczorkiewicz zapytał, czy ktoś z Radnych lub Wójt chciałby jeszcze uzupełnić zaproponowany porządek obrad o dodatkowe punkty lub o inne istotne dla Rady lub naszej społeczności samorządowej zagadnienia bądź sprawy, ewentualnie chciałby zaproponować zdjęcie z porządku obrad któregoś z tematów?

 

Radni i Wójt do porządku obrad nie zgłosili zmian.

 

 

Ad. 3

 

Przewodniczący Rady Andrzej Kaczorkiewicz poinformował, że Protokół z III sesji Rady Gminy Wierzchowo odbytej w dniu 15 grudnia 2010 roku został wyłożony do wglądu w biurze Rady, jak również na sali obrad przed rozpoczęciem dzisiejszej sesji i do chwili rozpoczęcia sesji nie wpłynęła żadna uwaga dotycząca zawartych w nim zapisów. Kwestia wnoszenia poprawek i uwag do protokołu uregulowana została w § 52 ust. 1-5 Statutu Gminy Wierzchowo. Z uwagi na fakt, iż nie wpłynęła żadna uwaga dotycząca zapisów w protokole Przewodniczący uznał przygotowany protokół za sporządzony poprawnie i poddał pod głosowanie jego przyjęcie. Zapytał, kto jest za przyjęciem protokołu z III sesji Rady Gminy?

Rada Gminy w obecności 15 radnych uczestniczących w posiedzeniu sesji - 15 głosami „za” przy 0 głosach „przeciwnych” i 0 głosach „wstrzymujących” przyjęła protokół z III sesji Rady Gmin y Wierzchowo bez uwag i zastrzeżeń.

 

Przewodniczący Rady zamknął punkt 3 porządku obrad i przystąpił do realizacji punktu 4.

 

 

 

Ad. 4

 

4a. Wójt Gminy Jan Szewczyk przedłożył Radzie informację na temat swojej działalności w okresie międzysesyjnym - która stanowi załącznik nr 3 do nin. protokołu.

Rada przez aklamację przyjęła powyższe sprawozdanie do akceptującej wiadomości.

 

4b.Przewodniczący Rady Andrzej Kaczorkiewicz przedłożył Radzie informację na temat prac Rady w okresie międzysesyjnym - która stanowi załącznik nr 4 do nin. protokołu.

 

4c.Informacje z prac Komisji stałych Rady Gminy w okresie międzysesyjnym, kolejno złożyli:

 

  1. Przewodniczący Komisji Rolnictwa - Kazimierz Pajor.

Protokół Komisji Nr 1 stanowi załącznik nr 5 do nin. protokołu.

  1. Przewodniczący Komisji Kultury - Genowefa Rosochowata.

Protokół Komisji Nr 1stanowi załącznik nr 6 do nin. protokołu.

  1. Przewodniczący Komisji Planowania, Budżetu i Finansów - Ryszard Borowicz.

Protokół Komisji Nr 1 i Nr 2 stanowi załącznik nr 7 do nin. protokołu.

Przewodniczący Rady zamknął punkt 4 porządku obrad i przystąpił do realizacji punktu 5.

 

 

 

Ad. 5

 

Interpelacje i zapytania zgłosili:

 

  1. Radny Stefan Żołynia zgłosił pięć zapytań i poinformował, że kieruje je do Dyrektora Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej w Wierzchowie

 

  1. czy na terenie ochrony bezpośredniej ujęć wód podziemnych oraz stacji uzdatniania wody w Wierzchowie dopuszczalne jest utworzenie bazy magazynowo-sprzętowo-mieszkalnej?

 

2) czy sporządzono stosowna umowę użyczenia terenu i za jaką opłatą?

 

3) jaka jest forma pomiaru zużytej energii?

 

  1. czy ujęcie wody w miejscowości Żabinek jest całkowicie wyłączone z eksploatacji i od kiedy?

 

  1. czy na etapie budowy kanalizacji oraz drogi, firmy realizujące zadania ponosiły koszty za stworzenie baz magazynowo-sprzętowych. W jakiej wysokości na terenie hydroforni Żabinek?

 

2. Radny Ryszard Borowicz zgłosił na piśmie dwie interpelacje:

 

    1. W imieniu rolników wnioskuje o udrożnienie drogi śródpolnej we wsi Sośnica. Droga przez wiele lat nie była wykorzystywana ze względu na bardzo zły jej stan. Omijano tę drogę jeżdżąc obok przez pole uprawne, które obecnie należy do Pana Głowy. Obecnie właściciel nie pozwala przejeżdżać przez swoje pole, bo je uprawia, przepisy unijne nie pozwalają na to. Rolnicy nie mają jak dojechać do swoich pól. Już ponad rok temu zgłaszali władzom ten problem. Długość drogi do remontu wynosi około 200 metrów, trzeba ten odcinek udrożnić. Proszę o uwzględnienie w budżecie gminy na rok 2011 remontu tej drogi - interpelacja stanowi załącznik nr 8 do nin. protokołu.

 

    1. W imieniu mieszkańców wsi Sośnica wnioskuje o podświetlenie kościoła podobnie, jak to ma miejsce w Osieku i Wierzchowie. Nasz Kościół został zbudowany za czasów Polski. Ma ciekawą architekturę, a więc warto na niego zwrócić uwagę przejeżdżających przez Sośnicę. W czasie przebudowy drogi będą wykonywane też prace przy oświetleniu ulicy, można by przy okazji załatwić powyższy wniosek - interpelacja stanowi załącznik nr 9 do nin. protokołu.

 

Przewodniczący Rady Andrzej Kaczorkiewicz zamknął punkt 5 porządku obrad i przystąpił do realizacji punku 6.

 

 

 

Ad. 6

 

 

W punkcie obrad „Trybuna obywatelska” głos zabrała mieszkanka wsi Radomyśl Wiktoria Możdżeń, która poprosiła Radę o poparcie i zaakceptowanie wniosku mieszkańców Radomyśla o podział sołectwa Żabinek na odrębne sołectwa: sołectwo Żabinek i sołectwo Radomyśl.

 

Druga sprawa poruszona przez Wiktorię Możdżeń dotyczyła zapytania, które zgłosił radny Jan Łuczak na poprzedniej sesji. Zapytanie dotyczyło egzekwowania opłaty targowej od osób trudniących się handlem obwoźnym (sprzedaż wędlin i chleba). Wiktoria Możdżeń poprosiła Radę i Wójta, by przed podjęciem decyzji o podwyższeniu opłaty targowej przeanalizowali, czy nie zniechęcą osób prowadzących handel obwoźny do zaniechania handlu w tej formie, bo będzie to tragedią dla mieszkańców wsi, w których nie ma sklepów.

 

Następna sprawa poruszona przez Wiktorię Możdżeń dotyczyła działki pod budowę placu rekreacyjnego w miejscowości Radomyśl. Zapytała, czy Gmina podpisała już umowę e Spółką AGRI-PLUS na te działkę?

 

Przewodniczący Rady Andrzej Kaczorkiewicz zamknął punkt 6 porządku obrad i przystąpił do realizacji punktu 7.

 

 

 

Ad. 7

 

Projekt uchwały:

a) w sprawie zmian w budżecie Gminy Wierzchowo na rok 2010 dotyczący:

  • zwiększenia dochodów budżetu Gminy Wierzchowo na rok 2010 o kwotę - 35.700,66 zł

  • zwiększenia wydatków budżetu Gminy Wierzchowo na rok 2010 o kwotę 35.700,66 zł

  • przeniesienia wydatków między działami w kwocie 39.650,68 zł.

Po dokonanych zmianach budżet Gminy Wierzchowo na 2010 rok zamyka się kwotami:

  • dochody - 20.169.738,53 zł

  • wydatki - 21.502.986,53 zł

  • wynik finansowy-deficyt - 1.333.248,00 zł

 

b) w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2010 w wysokości 2.500.000,00 zł

przedstawiła i omówiła Krystyna Gaworek Skarbnik Gminy.

 

    1. Rada Gminy w obecności 15 radnych biorących udział w posiedzeniu sesji - 14 głosami „za” przy 0 głosach „przeciwnych” i 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr IV/9/2010 w sprawie zmian w budżecie Gminy Wierzchowo na rok 2010 - która stanowi załącznik nr 10 do nin. protokołu.

 

    1. Rada Gminy w obecności 15 radnych biorących udział w posiedzeniu sesji - 15 głosami „za” przy 0 głosach „przeciwnych” i 0 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę Nr IV/10/2010 w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2010 - która stanowi załącznik nr 11 do nin. protokołu.

 

    1. Rada Gminy w obecności 15 radnych biorących udział w posiedzeniu sesji - 15 głosami „za” przy 0 głosach „przeciwnych” i 0 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę Nr IV/11/2010 w sprawie wieloletniego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie zadań Gminy Wierzchowo na lata 2011-2015 - która stanowi załącznik nr 12 do nin. protokołu.

 

    1. Rada Gminy w obecności 15 radnych biorących udział w posiedzeniu sesji - 15 głosami „za” przy 0 głosach „przeciwnych” i 0 głosach „wstrzymujących” podjęła uchwałę Nr IV/12/2010 w sprawie dostosowania zasad funkcjonowania zakładu budżetowego gminy Wierzchowo pod nazwą: „Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej w Wierzchowie” do zasad działania samorządowego zakładu budżetowego - która stanowi załącznik nr 13 do nin. protokołu.

 

    1. Rada Gminy w obecności 15 radnych biorących udział w posiedzeniu - 14 głosami „za” przy 0 głosach „przeciwnych” i 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę Nr IV/13/2010 w sprawie określenia stawki dotacji przedmiotowej dla samorządowego zakładu budżetowego w 2011 roku - która stanowi załącznik nr 14 do nin. protokołu.

 

Przewodniczący Rady Andrzej Kaczorkiewicz zamknął punkt 7 porządku obrad i przystąpił do realizacji punktu 8.

 

W tym momencie Przewodniczący Rady powitał przybyłego na posiedzenie sesji Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu Janusza Przybyłę.

 

 

 

Ad. 8

 

Na zapytanie radnego Stefana Żołyni odpowiedzi udzielił Dyrektor Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej w Wierzchowie Jarosław Doroszuk:

 

  1. Czy na terenie ochrony bezpośredniej ujęć wód podziemnych oraz stacji uzdatniania wody w Wierzchowie dopuszczalne jest utworzenie bazy magazynowo-sprzętowo-mieszkalnej?

Odpowiedź:

Zgodnie z ustawą, na terenie ujęć wody nie można nic robić poza pracami związanymi z eksploatacją ujęcia wody, nie mniej teren został przeznaczony jako teren budowy, terenu nie przekazał Dyrektor GZGK w Wierzchowie, gdyż nie jest właścicielem. Zgodnie z umową użyczenia właścicielem dalej jest Gmina. W przekonaniu Dyrektora GZGK składowanie tych materiałów, ponieważ są to materiały gotowe, nie ma wpływu na jakość wody, tym nie mniej odbyła się kontrola związana z interwencją radnego Stefana Żołyni w Sanepidzie, na tę okoliczność Sanepid sporządził protokół. Na ten czas Dyrektor nie otrzymał zaleceń.

W celu przeprowadzenia badania wody Sanepid pobrał próbki wody.

 

  1. Czy sporządzono stosowną umowę użyczenia terenu i za jaką opłatą?

Odpowiedź:

N pewno umowę sporządził Urząd Gminy przekazując teren budowy. A jeśli chodzi o opłatę to jest tak, że to my jako gmina będziemy musieli zapłacić za wykonanie tej usługi, bo teren jest przekazany jako teren budowy.

  1. Jaka jest forma pomiaru zużytej energii oraz zapłata za nią?

Odpowiedź:

Sprawa udostępnienia energii wyglądała w następujący sposób: przetarg i wyłonienie wykonawcy inwestycji odbyło się na dwa miesiące przed zakończeniem bieżącego roku. Procedura dotycząca udostępnienia poboru energii z zakładem energetycznym miała trwać do półtora miesiąca, więc Wójt Emilia Niemyt poleciła Dyrektorowi GZGK udostępnić pobór energii. Wykonawca robót zamontował podlicznik. Formą rozliczenia jest zużycie energii za 1 kilowat stosowanej przez zewnętrznego dostawcę energii w danym okresie.

 

  1. Czy ujęcie wody w miejscowości Żabinek jest całkowicie wyłączone z eksploatacji i od kiedy?

Odpowiedź:

Tak, jest wyłączone od połowy 2006 roku.

 

  1. Czy na etapie budowy kanalizacji oraz drogi firmy realizujące zadania ponosiły koszty za stworzenie baz magazynowo-sprzętowych? W jakiej wysokości na terenie hydroforni Żabinek?

Odpowiedź:

Dyrektor GZGK nie może sam sporządzać umów i nie może sam udzielać pozwoleń na korzystanie z terenu, gdyż umowa użyczenia Dyrektorowi tego zabrania. O wszystkim decyduje Wójt Gminy, Wójt jest bezpośrednim przełożonym Dyrektora i bez jego wiedzy Dyrektor nie może podjąć decyzji o wpuszczeniu kogokolwiek na teren hydroforni.

Dyrektor GZGK prawdopodobnie otrzyma protokół z kontroli dokonanej przez Sanepid. Z wynikami kontroli na pewno będzie chciał się zapoznać Wójta, Rada Gminy zapewne też. Wyniki z badania wody dostępne SA dla każdego, kto chciałby zapoznać się z jakością wody,

 

Na zapytanie Wiktorii Możdżeń, dotyczące podpisania umowy na dzierżawę działki w miejscowości Radomyśl pod budowę placu rekreacyjnego Wójt Jan Szewczyk odpowiedział, że na dzień dzisiejszy nie ma sporządzonej stosownej umowy. Poprosił o wypowiedź na ten temat uczestniczącego w posiedzeniu sesji przedstawiciela Spółki AGRI-PLUS Janusza Przybyłę.

Przedstawiciel AGRI-PLUS Janusz Przybyła złożył wobec zebranych zapewnienie, że z podpisaniem umowy na dzierżawę działki na pewno nie będzie problemu, po Nowym Roku ta sprawa zostanie szybko sfinalizowana, nie będzie problemu żeby te działkę przekazać. Na dzień dzisiejszy przedmiotowa działka na zasadzie partnerskiej umowy „na słowo” jest użyczona i z tej działki mieszkańcy korzystają.

Ad. 9

 

Przewodniczący Rady Andrzej Kaczorkiewicz zakomunikował o trzech sprawach:

  • pierwsza sprawa dotyczyła zgłoszonej do Przewodniczącego Rady skargi na formę i sposób działania radnego Rady Gminy Wierzchowo (ustna skarga z dnia 28.12.2010r.). Przewodniczący Rady powiedział, że chciałby uczulić i poinformować, że radni nie mają kompetencji organu kontrolnego. W celu wykonywania działań kontrolnych Rada powołała Komisje Rewizyjną zgodnie z zapisem w ustawie o samorządzie gminnym. Statut Gminy Wierzchowo szczegółowo określa sposób dokonania kontroli. Kontrola musi być zlecona przez Radę, ewentualnie pośrednio może odbywać się poprzez wpisanie kontroli do planu pracy Komisji Rewizyjnej i wówczas Rada podejmując uchwałę o przyjęciu planu pracy Rady i Komisji akceptuje tą kontrolę. Powiadomienie o kontroli musi się odbyć zgodnie z zapisem w Statucie Gminy. Radnemu przysługują takie instrumenty, jak zapytania, interpelacje i wystąpienia do poszczególnych dyrektorów, natomiast radny nie ma prawa ingerowania w prywatne firmy i żądania dokumentów. Osoba składająca skargę żaliła się na aroganckie i wulgarne zachowanie się radnego.

Przewodniczący Rady powiedział, że jeżeli radni widzą problem, czy jakąkolwiek nieprawidłowość, mają prawo wystąpić do Wójta z zapytaniem i interpelacją. Jeśli forma, sposób, czy informacja przekazana przez Wójta jest niewystarczająca, radni mają prawo zgłoszenia do Rady wniosku o przeprowadzenie kontroli i wówczas Rada zadecyduje o tym, czy ta kontrola będzie przeprowadzona i w jakim zakresie, ale może się to odbywać tylko i wyłącznie w formie decyzji całej Rady. Radny jako radny nie posiada możliwości indywidualnego kontrolowania jednostki czy podmiotu, który wykonuje świadczenia na rzecz gminy. Przewodniczący Rady poprosił radnych by to uszanowali, absolutnie nie odbiera to możliwości dociekania prawdy, jednak musi się to odbywać w formie zapewnionej prawem.

 

  • drugi komunikat dotyczył wyjazdu radnych do Niemiec na Bal Burmistrza Henstedt-Ulzburg. Ze względu na termin wyjazdu 28.01.2011r. i załatwienie formalności związanych z tym wyjazdem poprosił radnych o niezwłoczną decyzję.

 

  • trzeci komunikat dotyczył złożenia przez radnych oświadczeń majątkowych w nieprzekraczalnym terminie do 30.12.2010r.

Inspektor ds. obsługi Rady Gminy poinformowała, że już wszyscy radni złożyli oświadczenia majątkowe.

 

Ad. 10

 

 

Przewodniczący obrad Andrzej Kaczorkiewicz oświadczył, iż porządek obrad IV sesji Rady Gminy Wierzchowo został zrealizowany i o godz. 1530 zamknął obrady.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

Przewodniczący Rady Gminy

 

Andrzej Kaczorkiewicz

 

 

 

Podpis protokolantów:

 

1. J.Darłak ……………….

 

2. D.Łukaszewska ………………..

 


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Danuta Łukaszewska

Data wytworzenia:
17 sty 2011

Osoba dodająca informacje

Rafał Zdyr

Data publikacji:
17 lut 2011, godz. 11:45

Osoba aktualizująca informacje

Maciej Furykiewicz

Data aktualizacji:
13 maj 2020, godz. 09:33