brak tytułu
Odpis aktu stanu cywilnego
Urząd Stanu Cywilnego
Wymagane dokumenty
Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego bez względu na miejsce sporządzenia i przechowywania aktu.
Odpis aktu stanu cywilnego może uzyskać:
- osoba, której akt dotyczy,
- wstępni, zstępni, rodzeństwo, małżonek, przedstawiciel ustawowy, opiekun,
- sąd,
- prokurator,
- organy administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań,
- osoby, które wykażą interes prawny. Interes prawny w uzyskaniu odpisu ma natomiast miejsce wtedy, gdy stwierdzenie zdarzeń z zakresu stanu cywilnego dotyczących osoby, której dotyczy akt, ma istotne znaczenie dla rozstrzygania w postępowaniu sądowym lub administracyjnym o prawach i obowiązkach osoby ubiegającej się o wydanie zaświadczenia. Wykazanie interesu prawnego w żądaniu uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego polega na wskazaniu okoliczności, które w świetle przepisów prawa materialnego ten interes kreują. Ma on być konkretny i aktualny. Konieczne jest zatem przedłożenie wyjaśnień pozwalających stwierdzić, na czym polega interes prawny w uzyskaniu wnioskowanego dokumentu. Jeżeli wnioskodawca wywodzi istnienie interesu prawnego ze zobowiązania sądu do złożenia dokumentu, którego dotyczy wniosek, w konkretnym postępowaniu, winien dołączyć to zobowiązanie. W sytuacji konieczności wykazania interesu prawnego do otrzymania odpisu aktu stanu cywilnego niezbędne jest załączenie oryginałów dokumentów potwierdzających jego istnienie lub urzędowo potwierdzonych kopii.
- organizacje społeczne, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny,
Osoba uprawniona do otrzymania odpisu aktu stanu cywilnego może działać przez pełnomocnika, który zobowiązany jest złożyć do akt sprawy oryginał lub urzędowo poświadczoną kopię pełnomocnictwa.
Wymagane dokumenty:
- pisemny wniosek (formularz do pobrania) winien zawierać:
- dane wnioskodawcy tj. imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz ewentualnie numer telefonu kontaktowego, adres e-mail,
- imię i nazwisko osoby, której dotyczy akt (w przypadku zamawiania odpisu aktu urodzenia - nazwisko rodowe), datę zdarzenia, które akt potwierdza oraz miejsce zdarzenia (nazwę miejscowości, z ewentualnym wskazaniem gminy czy województwa), nr PESEL, adres zameldowania.
- dodatkowo w odniesieniu do aktów odtworzonych i dokumentów wpisanych do polskich ksiąg stanu cywilnego - datę i miejsce odtworzenia lub wpisu.
WAŻNE:
- Wniosek należy podpisać.
- Pamiętaj żeby zabrać ze sobą ważny dokument tożsamości tj. dowód osobisty lub paszport.
Miejsce złożenia dokumentów
W związku z zagrożeniem epidemiologicznym, Urząd Stanu Cywilnego apeluje o korzystanie z dostępnych form kontaktu elektronicznego z wykorzystaniem profilu zaufanego przy zamawianiu odpisów aktów stanu cywilnego.
Opłaty
Opłaty:
- odpis skrócony - 22 zł
- wielojęzyczny odpis skrócony - 22 zł
- odpis zupełny - 33 zł
- pełnomocnictwo - 17 zł, chyba że istnieje podstawa do zwolnienia dokumentu z opłaty skarbowej np. jeśli pełnomocnictwa udzielono małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu.
Opłatę należy uiszczać na rachunek Urzędu Gminy Wierzchowo: 70 8570 1012 3923 6975 2000 0010 BS w Kaliszu Pomorskim
W tytule przelewu wpisz rodzaj dokumentu, za który została uiszczona opłata skarbowa oraz kogo ten dokument dotyczy
- Jeżeli płatności dokonałeś w formie elektronicznej, wydrukowany przez Ciebie dowód wpłaty powinien być opatrzony klauzulą, że jest to dokument wygenerowany elektronicznie i nie wymaga podpisu ani stempla bankowego
- Jeżeli natomiast potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej nie zawiera wspomnianej wyżej klauzuli, wtedy dowód wpłaty powinien być podpisany i opieczętowany przez instytucję, za pośrednictwem, której dokonałeś przelewu. Dowód wpłaty w takiej formie w oryginale lub urzędowo potwierdzonej kopii wraz z wnioskiem należy przesłać na adres urzędu
WAŻNE:
Ustawa o opłacie skarbowej przewiduje jednak szereg zwolnień i wyłączeń z tej opłaty ze względu na rodzaje spraw, w których dokumenty mają zostać wykorzystane. We wniosku należy wskazać cel wydania dokumentu, jeśli dokument ma być zwolniony z opłaty skarbowej.
Termin i sposób załatwienia
Odpis aktu stanu cywilnego otrzymasz:
- niezwłocznie po złożeniu wniosku, jeżeli akt znajduje się w rejestrze elektronicznym (Bazie Usług Stanu Cywilnego),
- do 7 dni roboczych od złożenia wniosku - jeśli złożysz wniosek do urzędu stanu cywilnego, w którym jest twój akt stanu cywilnego w formie papierowej,
- do 10 dni roboczych od złożenia wniosku - jeśli złożysz wniosek do urzędu stanu cywilnego, w którym nie ma twojego aktu stanu cywilnego w formie papierowej.
Podstawa prawna
- Art. 44, 45, 125 ust. 3 i 4 oraz 130 ust. 3 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego
- ustawa o opłacie skarbowej
- ustawa Kodeks postępowania administracyjnego
- rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zapłaty opłaty skarbowej
- rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego
- Konwencja Nr 16 sporządzona w Wiedniu dnia 08 września 1976 r. dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego
- ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
- ustawa o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej
- ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
27 03 2020 11 43 49 wniosek o wydanie aktow stanu cywilnego (DOC, 35.00Kb) | 2020-03-27 11:43:49 | 36 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Maciej Furykiewicz Data wytworzenia:
27 mar 2020
Osoba dodająca informacje
Maciej Furykiewicz Data publikacji:
27 mar 2020, godz. 11:43
Osoba aktualizująca informacje
Maciej Furykiewicz Data aktualizacji:
27 mar 2020, godz. 11:43